Wetenschappelijk onderzoek naar (online) fysiotherapie bij lage rugpijn

Praktijk voor Fysiotherapie Apeldoorn-Zuid doet mee aan een landelijk onderzoek naar fysiotherapie bij lage rugpijn. Het onderzoek wordt uitgevoerd door het UMCU (Universitair Medisch Centrum Utrecht) en het NIVEL (Nederlands Instituut voor Onderzoek van de Gezondheidszorg) in Utrecht. Mensen die last hebben van klachten aan hun lage rug kunnen zich aanmelden voor deelname aan het onderzoek.

Maar liefst 8 op de 10 mensen krijgen vroeg of laat te maken met lage rugpijn. In sommige gevallen wordt de rugpijn veroorzaakt door een specifieke oorzaak, zoals een hernia, maar in de meeste gevallen is er geen duidelijke lichamelijke oorzaak en worden de klachten veroorzaakt door overbelasting. Deze (aspecifieke) rugpijn kan er van het ene op het andere moment inschieten, maar kan ook als een zeurende pijn lang aanhouden of regelmatig terugkomen. De fysiotherapeut kan door gerichte adviezen, tips en oefeningen de klachten draaglijker maken en proberen te voorkomen dat klachten onnodig lang aanhouden of blijven terugkomen. Bewegen speelt hierbij een belangrijke rol. Hoewel het aantrekkelijk kan lijken om bij rugpijn fysieke activiteit te vermijden, weten we dat door stapsgewijs activiteiten weer op te pakken, de klachten het snelst over gaan.

In het onderzoek worden reguliere fysiotherapie behandelingen voor mensen met lage rugpijn gecombineerd met een website waarop persoonlijke beweegopdrachten, oefeningen en informatie staan. Onderzoeker en fysiotherapeute Corelien Kloek: “Huiswerkoefeningen worden door veel patiënten beperkt uitgevoerd, bijvoorbeeld doordat mensen het vergeten. Uit eerder onderzoek weten we dat een website met persoonlijke opdrachten stimuleert om thuis ook de slag te gaan. Op die manier blijft de behandeling niet beperkt tot een aantal zittingen bij de fysiotherapeut, maar worden patiënten gestimuleerd om de hele week aan hun herstel te werken. De combinatie van fysiotherapie en begeleiding via het internet is nieuw. In dit onderzoek willen we de eerste ervaringen en effecten in kaart brengen.” Patiënten die meedoen aan het onderzoek krijgen vragenlijsten over hun ervaringen met het online programma, hun lage rugpijn-klachten en de hoeveelheid lichaamsbeweging. Dit laatste wordt ook gemeten met een beweegmeter.

Mensen met lage rugpijn (leeftijd 18-65) die graag op een actieve manier met hun lage rugpijn willen omgaan en toegang hebben tot internet, kunnen zich aanmelden bij Praktijk voor Fysiotherapie Apeldoorn-Zuid (Arnhemseweg 252, 7334 AA, Apeldoorn, 055-5332424). Indien u geen fysiotherapie in uw aanvullende verzekering heeft, komen de fysiotherapiekosten voor eigen rekening.